March 22, 2009

Guru Utama

EN. Marwi bin Latif

Latar Belakang

Dilahirkan pada 28 Disember 1946 di Kampung Baru Kuala Lumpur. Merupakan anak ke-4 dari 12 adik beradik. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Inggeris Jalan Cochrane, Kuala Lumpur sekitar awal tahun 1960an.

Beliau mendirikan rumahtangga dengan Puan Jumilah Bt Omar dan kini dikurniakan 4 orang cahaya mata, 2 lelaki dan 2 perempuan.

Beliau merupakan seorang tokoh lama yang disegani dalam Silat Cekak.

Kefahaman mengenai hidup, persilatan dan didikan agama diperolehi dari Ustaz Hanafi b. Haji Ahmad sepanjang pergaulannya yang rapat bersama Allahyarham. Beliau seorang yang ramah, mudah didekati, sentiasa memberi kata-kata perangsang berdasarkan pengalamannya bersama Allahyarham Ustaz Hanafi dahulu.


Persilatan dan Persatuan

Beliau mula belajar Silat Cekak 35 tahun yang lalu setelah diijazahkan oleh Al-Marhum Ustaz Hanafi Hj Ahmad pada tahun 1972. Beliau merupakan Jurulatih sepenuh masa persatuan ini sejak lebih 30 tahun yang lalu sehinggalah dilantik menjadi Guru Utama pada 18 Mac 2007 oleh Majlis Muafakat Tertinggi Silat Cekak Hanafi. Beliau berhijrah dari Kuala Lumpur ke Kuantan Pahang atas permintaan Ustaz Hanafi bagi meneruskan perkembangan Silat Cekak di negeri Pahang. Sejak tahun 1976 hingga sekarang, beliau menjadi wakil rasmi persatuan bagi mengembangkan Silat Cekak di bumi Pahang. Di peringkat negeri, beliau memegang jawatan Yang DiPertua Negeri Pahang dan juga Penyelia Persilatan bagi negeri Pahang sejak 1994 hingga 2005. Beliau juga telah dilantik sebagai Ahli Majlis Seni Beladiri Pahang yang bernaung di bawah Jabatan Belia dan Sukan Negeri Pahang sejak tahun 2005.

Sepanjang penglibatan beliau dengan Silat Cekak, beliau juga pernah mewakili Malaysia dalam acara Silat pada temasya Sukan SEA (SEA Games) ke-10 di Jakarta, Indonesia pada tahun 1979. Apabila Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia ditubuhkan pada tahun 1994, beliau telah dilantik sebagai Ahli Majlis Muafakat Tertinggi (MMT) dan Ahli Lembaga Pelajaran dan Tatatertib (LPT) persatuan.

3 komen dari....:

siti saadah said...

bila nak exam bru nak baca,,tu la manusia...syukran ...

Anonymous said...

tumpang tanya?...macam mana dengan salasilah Guru..??

Anonymous said...

tumpang tanye...cm ne nk tau kesahihan pada guru utama nie...ttg bagaimana dia dilantik n memimpin...sebab ape yg sy tahu silat nie ade byk pepecahan kan...sila bgtahu....sbb sy dan kawan sy nk join silat nie

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management