March 22, 2009

Pengenalan Kepada Pesatuan

Asal Usul Silat Cekak Hanafi

Diamalkan oleh keluarga diraja dan panglima-panglima kanan negeri Kedah di zaman Sultan Ahmad Tajuddin pada abad ke-19.

Panglima Ismail iaitu panglima kanan kerajaan negeri Kedah adalah guru Silat Cekak yang terawal dikesan daripada sejarah.

Dari Panglima Ismail, silat ini diturunkan kepada Panglima Tok Rashid.

Panglima Tok Rashid kemudiannya mengamanahkan silat kepada En. Yahya Said dengan amanat supaya menyerahkan kembai silat ini kepada anak cucunya dari Kedah.

YM Ustaz Hanafi Haji Ahmad mengambil kembali dan melahirkan semula silat ini dari En. Yahya Said pada 5 Ramadan 1385 iaitu 28 Disember 1965.

Seterusnya dipangku oleh En. Ishak Itam (pemangku jawatan guru utama) setelah Ustaz Hanafi meninggal dunia.

Silat Cekak kemudiannya diserahkan kepada En. Md. Radzi Haji Hanafi anak ke-4 Allahyarham Ustaz Hanafi Haji Ahmad sebagai Guru Utama.

Pada tahun 2007, En. Marwi bin Latif menjadi Guru Utama Silat Cekak yang baru.



PERKEMBANGAN AWAL SILAT CEKAK

Silat Cekak pada mulanya bergerak dibawah Perkumpulan Seni Sari Budaya Sri Kedah.

Ustaz Hanafi sebagai Ketua Saksi Seni Silat Perkumpulan Sri kedah melantik En. Yahya Said sebagai guru Silat Sri Kedah untuk mengajar Silat Cekak pada ahlinya, termasuklah Ustaz Hanafi.

Kelas pertama diadakan di rumah En. Shafie Darus di batu 4 3/4 Jalan Gunung, Alor Setar, Kedah.

Kelas kedua dibuka di Alor Merah kemudiannya berpindah ke Telok Wan Jah dan merupakan kelas terakhir En. Yahya Said menjadi guru dibawah anjuran Sri Kedah.

Selepas itu, En. Yahya said memberi mandat kepada Ustaz Hanafi menjadi guru.

Ustaz Hanafi berjaya membuka kelas Silat Cekak di Bukit Mertajam dan Sungai Petani pada tahun 1968/69.

Kelas silat pertama di buka di Kuala Lumpur di Kampung Bumi Putera, Kampung Datuk Keramat.

Pada mulanya Seni Silat Cekak bergerak melalui Persatuan Bawean Putra (1970) sehingga 19hb Ogos 1971. Dan seterusnya dikenali sebagai Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia didaftarkan dan beribu pejabat di No. 32, Jalan Haji Sirat, Kampung Baru.

Mulai 21 Februari 1985, pergerakan Seni Silat Cekak telah beribu pejabat di Bangunan Silat Cekak di alamat Bangunan Silat Cekak, Jalan Sentul, Kuala Lumpur.

Dalam masa 40 hari selepas Ustaz hanafi meninggal dunia, pada 21hb September 1986, En. Ishak Itam telah diisytiharkan sebagai Guru Utama Seni Silat Cekak (pemangku).

En. Ishak Itam telah memangku jawatan Guru Utama Seni Silat Cekak selama 7 tahun sehingga pada 19 Mei 1993, Silat Cekak telah dikembalikan kepada En. Md. Radzi Haji Hanafi (Anak ke-4 Allahyarham Ustaz Hanafi Ahmad).

En. Md. Radzi Haji Hanafi diisytiharkan sebagai Guru Utama Silat Cekak pada 23hb Mei 1993.

Apabila En. Md. Radzi Haji Hanafi memegang jawatan Guru Utama pergerakan Silat Cekak telah didaftarkan dan ditubuhkan dibawah nama Persatuan Seni Silat Cekak Ustaz hanafi Malaysia pada 5hb Ogos 1994 dengan nombor pendaftaran 5592/94.

Kini pada 2007, jawatan Guru Utama Silat Cekak yang baru di sandang En. Marwi bin Latif setelah diisytiharkan pada 31 Mac 2007(dilantik badan tertinggi 18 Mac 2007).

Sehingga hari ini beribupejabat di Kompleks Sukan Kg. Datok Keramat.

0 komen dari....:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Enterprise Project Management